Trening čuječnosti na delovnem mestu

Samo modna muha ali resnična pomoč?

Čuječnost je že nekaj časa pomemben del vsakdanjega dela. Ljudje se počutijo vedno podvrženi večjim pritiskom na delovnem mestu, z velikim številom primerov depresije in izgorelosti, zaradi česar podjetja iščejo nove načine za lajšanje stresa in njegovega negativnega vpliva na osebno uspešnost. Bolniški dopust ali odsotnost z dela ne koristita nikomur, pa naj gre za zaposlenega ali delodajalca. Ena učinkovita rešitev se zdi trening čuječnosti v podjetju – Ali je to samo modna muha? Ali dejansko deluje? Za ta članek smo se odločili, da preučimo, kako podjetja usposabljajo svoje zaposlene, da bi ti bili »čuječi« in preverili obstoječe metode ter možne pasti.

 

Kaj je čuječnost?

Ljudje, ki so čuječi, zavestno dojemajo stvari okoli sebe in ne obsojajo na podlagi lastnih misli, fizioloških učinkov ali občutkov. Glede na učitelje čuječnosti je to sposobnost, ki jo je mogoče zavestno trenirati. Meditacijske vaje so pomemben del tega procesa.

Čuječnost – bolj ali manj opredeljena kot zavedanje lastnih misli in čustev – temelji na tradicijah budizma. Osnovna predpostavka je, da je človeški razum v stalnem toku, tako da se vse, kar oseba zazna, presoja glede na lastne izkušnje. Po eni strani je to nujnost; obdelovanje stvari v našem umu nam pomaga razumeti naše dojemanje, kar je koristno pri odločanju. Toda na drugi strani lahko to pripelje do dodatnega stresa in za nekatere ljudi postane preveč, še posebej, ko stvari pri delu postanejo stresne zaradi stotine e-poštnih sporočil, obvestil pametnih telefonov ali sestankov.

 

Prizadevanja podjetij za spodbujanje čuječnosti

Spletni gigant Google je ljudem pokazal, kako se to počne, podjetja v drugih državah pa so se že pridružila trendu. Veliko pomembnih primerov prihaja iz Nemčije, kjer predsednik nadzornega sveta pri podjetju BMW, Norbert Reithofer, uporablja meditacijske vaje za razvoj čuječnosti.

Nemška programska družba SAP sledi trendu iz Silicijeve doline in zdaj zaposlenim ponuja brezplačno usposabljanje čuječnosti. Cilj je okrepiti sposobnost ljudi, da obvladajo svoja čustva in dvignejo motivacijo.

Medtem je v mestu Ludwigshafen kemično podjetje BASF celo ustanovilo poseben center z zmogljivostmi za 600 zaposlenih za dnevno meditacijo, še posebej vodstvenih delavcev.

Obstajajo primeri podjetij, kot je tehnološki specialist ABB v Mannheimu, ki je rezerviral prostore, kjer se zaposleni srečajo enkrat na teden in meditirajo skupaj, delajo dihalne vaje in izboljšajo sposobnost zaznavanja vsakega trenutka.

Številna druga podjetja, kot so Bosch in Continental, ter vse večje število malih in srednje velikih podjetij, so zdaj odkrila vrline čuječnosti in ponujajo posebno usposabljanje osebja ali podporne skupine.

To je vse lepo in prav, vendar v idealnem svetovnem usposabljanju čuječnosti ne gre le za vodenje seminarjev ali ponujanje meditacijskih skupin. Gre tudi za obravnavanje delovnih situacij, s katerimi se ljudje srečujejo vsak dan. V Beiersdorfu je bilo na primer dogovorjeno, da mora osebje pregledovati elektronsko pošto le trikrat na dan. Branje sporočil po službi ali ob koncu tedna pa se močno odsvetuje.      

 

Čuječnost je izziv za vsako kulturo podjetja

In to nas pripelje do ene od ključnih točk. Čuječnost je treba izvajati in uporabljati redno, da bi ta lahko imela trajni učinek, ne samo na delovnem mestu, ampak tudi zunaj delovnega mesta. Ponudba občasnega usposabljanja preprosto ne seže dovolj daleč. Če podjetja želijo ponuditi trening čuječnosti, bi moral biti njihov cilj dolgoročno spremeniti stvari na bolje. Ker pa je stara navada železna srajca in se uveljavljene rutine le težko spreminjajo, lahko to resnično uspe le, če čuječe vedenje in odnos postaneta sestavni in integrirani del kulture podjetja. Če le majhno število ljudi izvaja čuječnost na delovnem mestu, lahko to olajša obremenitev za nekatere posameznike – toda mnoge težave, s katerimi se spopadajo ekipe, so dejansko posledica delovnih struktur.

Čuječnost je tudi odgovornost vodstvenih delavcev, ker se celoten koncept še vedno včasih obravnava kot nekaj ezoteričnega. Šefi bi zato morali biti zgled za preprečevanje takšnih težav. Sicer pa imajo učitelji čuječnosti tudi pomisleke in opozarjajo, da če vodje uporabljajo samo takšne metode za dvig produktivnosti, ne razumejo bistva. Čuječnost pomeni pomagati posameznikom, da se bolj zavestno ukvarjajo s pritiskom pri delu, hkrati pa pomagajo podjetju kot celoti.

Obstaja ena pomembna prednost, kadar se čuječnost pravilno uporablja v podjetjih. Po skupnem usposabljanju, se lahko zaposleni ‒ in drug drugega ‒ opominjajo na različne načine zavestne obravnave lastne uspešnosti (in omejitev), tudi v vsakodnevnih situacijah. Ena od pozitivnih izkušenj, ki so jo sporočila nekatera podjetja, je, da si je dobro pred sestanki vzeti kratek čas za skupno meditacijo. Menijo, da to posameznikom pomaga pri medsebojnih odnosih in jih vodi v boljšo osredotočenost v medsebojni interakciji.

 

Čuječnost pri delu

Torej, kakšen je najboljši način za uporabo konceptov čuječnosti na delovnem mestu? Nekaj primerov za navdih:

1. Osredotočite se na posamezne naloge
To zveni zelo očitno, toda če vas vsakodnevno preplavljajo stalni dotoki e-poštnih sporočil, že veste, kako težko je to izvesti. Poskusite se osredotočiti na samo eno stvar naenkrat – na stvar, ki ima trenutno vašo pozornost. Ko ste na telefonu ali na sestanku, ne razmišljajte o seznamu opravil v vaši glavi, prebirajte beležk ali e-pošte in ne začnite brskati po pametnem telefonu.

2. Preživite več časa brez spleta
To je podobno prvi točki, ker gre za odpravljanje jemalcev pozornosti. Če ste na sestanku, izklopite pametni telefon. Ali še bolje, kaj če tega sploh ne bi vzeli s seboj? Prav tako jasno ločite delovni čas in prosti čas. Navadite se, da ne preverjate službenih sporočil po službi ali ob koncu tedna. To pomeni, da boste morda morali deaktivirati e-pošto, ki se običajno posreduje na vaš mobilni telefon.

3. Opazujte svojo okolico – zavestno!

V vsakdanjem življenju je toliko stvari, ki jih preprosto ne opazimo. Poskusite: Če ste na poti na delo, namesto da bi poskušali ujeti glavne novice ali strmeli v pametni telefon, se zavestno osredotočite na stvari okoli sebe. Kaj lahko slišite? Kaj lahko vonjate? Kaj začnete opažati, če enkrat za spremembo hodite počasneje ali se odpravite po bližnjici? Pri tem je pomembno, da registrirate samo tisto, kar je okoli vas, in to, kar zaznate v sebi – ne presojajte ničesar. V nasprotnem primeru boste kmalu zapadli v stare vedenjske vzorce in postali raztreseni, tudi zaradi nepomembnih stvari.

Pojdi še dlje: čuječa kosila

To je še en primer Silicijeve doline, ki nam kaže, kako to počne, zlasti velikan iskalnikov, Google. Enkrat na mesec ljudje, ki delajo na območju podjetja, jedo v tišini. To je postal priljubljen način za umiritev uma in gojenje korporativne kulture inovativnega razmišljanja.

 

Prenesite čuječnost v aplikacijo

Medtem so številni razvijalci aplikacij našli poslovno priložnost v čuječnosti. To ni nujno slaba stvar, če pa se vam bodo njihove aplikacije zdele koristne, je odvisno od tega kakšna oseba ste. Vendar aplikacije verjetno niso enake kot se udeležiti ustreznega usposabljanja pod strokovnim nadzorom. Kljub temu lahko te aplikacije začetnikom olajšajo vstop v meditacijo ali pa jim pomagajo vzpostaviti boljšo rutino z določenimi vajami. Tukaj je izbor aplikacij, ki so trenutno na voljo:

1. Calm

Ta aplikacija ponuja pomirjujoče koristi zvokov narave, kot so dežne kaplje ali valovi z ozadjem meditacijske glasbe. Vsaka seja traja od dve do šestdeset minut.

2. Mindfulness Daily

Cilj te aplikacije je vašemu enkratnemu vsakodnevnemu življenju zagotoviti podporo z meditacijo. Vživi vas v jutro, pomaga vam pri sprostitvi ob kosilu, zvečer pa uporabniki gredo skozi odsev dneva, ki je za njimi.

3. Headspace

Aplikacija, ki uporabnikom ponuja uvod v meditacijo, zato je (delno) namenjena začetnikom. Po mnenju njenih razvijalcev, vam bo redna vadba s to aplikacijo pomagala pri vaših čustvih in izboljšala vaše razpoloženje.

 

Čuječnost: osredotočanje na sprostitev in obnovitev (R&R), ne pa na učinkovitost

Ne glede, ali želeno sredstvo vključuje aplikacije ali trening čuječnosti, ki ga organizira podjetje, je za doseganje rezultatov treba izbrano metodo izvajati redno. Najboljši scenarij bi bil vključiti čim več sodelavcev v korporativno kulturo čuječnosti, čeprav bi bilo lažje začeti z osredotočanjem na manjšo skupino ljudi – verjetno sodelavce v isti skupini. Vaje in priporočila se pogosto zdijo dovolj preprosta, vendar je temu primerno težko spremeniti ustaljene rutine v nove navade.

Za vodstvene delavce je nujno, da vodijo z zgledom, če želijo, da čuječnost postane sestavni del vsakdanjega delovnega življenja v njihovih organizacijah. Poleg tega je ključnega pomena, da se metode, ki jih izberejo, ne zaznavajo kot sredstvo za dosego cilja za izboljšanje učinkovitosti, ampak kot resnična želja, da se zaposlenim pomaga izboljšati njihovo dobro počutje, kar je tudi koristno za podjetje. V nasprotnem primeru lahko podjetja ugotovijo, kaj se zgodi, ko se zaposleni začnejo bolj zavedati samih sebe –  preprosto si poiščejo drugo delo, ki je manj stresno.

Informacije po telefonu

Pokličite nas na telefonsko številko

+386 80 23 36

Dosegljivi smo v delovnem času:

Ponedeljek - petek: 8.00 do 19.00
Sobota: 9.00 do 12.00

Berlitzeva jezikovna šola

Jezikovna šola Celje

Vrunčeva ulica 13

3000 Celje

Telefon: +386 1 433 13 25

Kontakt

Jezikovna šola Kranj

Župančičeva ulica 22

4000 Kranj

Telefon: +386 1 433 13 25

Kontakt

Jezikovna šola Ljubljana

Gosposvetska 2

1000 Ljubljana

Telefon: +386 1 433 13 25

Kontakt

Jezikovna šola Maribor

Ul. škofa Maksimilijana Držečnika 6

2000 Maribor

Telefon: +386 2 229 4 229

Kontakt

Jezikovna šola Novo Mesto

Ulica talcev 3A

8000 Novo Mesto

Telefon: +386 1 433 13 25

Kontakt